Rozporządzenie o Wyłączeniach Grupowych GVO
Unijne rozporządzenie GVO funkcjonuje od 2002 roku. Dla Polski stało się obowiązujące po przystąpieniu do Unii Europejskiej w 2004 roku. Dyrektywa pozwala właścicielom samochodów na dokonywanie naprawa w nieautoryzowanych serwisach bez ryzyka utraty gwarancji z powodu rezygnacji z usług ASO. Celem regulacji była demonopolizacja rynku napraw gwarancyjnych oraz sprzedaży części zamiennych, który zdominowali producenci aut.
Zachowanie gwarancji a zastosowane części
Aby właściciel zachował gwarancję na samochód, nieautoryzowany warsztat powinien przestrzegać wytycznych producenta pojazdu oraz używać części z właściwym oznaczeniem. Rozporządzenie dzieli części na następujące kategorie:
- OEM („O”) - części oryginalne sygnowane logo producenta samochodu
- OES („Q”) - części oryginalne niesygnowane logo producenta samochodu
- „P”- części zamienne o jakości, która jest porównywalna z częściami oryginalnymi;
- „PT” - rekomendowane przez europejskie certyfikowane stowarzyszenia
- „PJ” - rekomendowanie przez dystrybutora części zamiennych
- „Z” - części zamienne, które zostały wyprodukowane przez innych producentów
- „O” lub „Q” - z tymi oznaczeniami wymagane jest stosowanie częścio dla zachowania gwarancji
Naprawa w ASO a własne części
Prawnie dopuszczone jest zachowanie gwarancji w przypadku zastosowania w czynnościach serwisowo-naprawczych w ASO części dostarczonych przez klienta. Warunkiem zachowania gwarancji jest zastosowanie części o oznaczeniu „O” lub „Q”.
Serwisowanie auta w niezależnym warsztacie a gwarancja
Zgodnie z przepisami unijnymi właściciel samochodu ma prawo wybrać, czy w czasie obowiązywania gwarancji serwisuje swoje auto w ASO czy serwisie nieautoryzowanym. Wybór niezależnego warsztatu nie może skutkować odmową honorowania w przyszłości gwarancji na pojazd. Poza wspomnianym wcześniej GVO ma to umocowanie w określonych przepisach unijnych, które obowiązują od czerwca 2010 roku. Są to:
- BER 330/2010 - Rozporządzenie Komisji (UE) nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych
- MVBER 461/2010 - Rozporządzenie Komisji (UE) NR 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych
Procedury wymagane do zachowania gwarancji
Poza wspomnianymi wcześniej obwarowaniami w zakresie zastosowanych przy serwisowaniu części spełnione muszą zostać określone wymogi. Serwis musi być wykonany ściśle według specyfikacji producenta. Wszystkie wykonane czynności powinny zostać skrupulatnie udokumentowane poprzez wpisy do książki serwisowej pojazdu, rachunki lub faktury oraz załączone do nich wydruki z komputera diagnostycznego i listy zastosowanych części. Warsztat powinien mieć możliwość wygenerowania wykazu koniecznych do przeprowadzenia czynności zgodnych z dokumentacją serwisową. Zakres podjętych czynności diagnostycznych lub naprawczych powinien być taki, jak zalecany przez producenta bądź szerszy.
Co to jest Pass Thru?
Do wykonywania przeglądów i napraw według zaleceń producenta konieczne jest stosowanie przez niezależny serwis profesjonalnego testera diagnostycznego. Dostęp do szczegółowych danych portalu producenta pojazdu zapewnia Pass Thru. Umożliwia pobranie aktualnego oprogramowania do sterowników samochodów oraz wytycznych diagnostycznych. Funkcjonowanie protokołu regulują normy ISO 22900 oraz SAE J2534. Dotyczą one kwestii dostępu oraz transferu danych. Funkcja Pass Thru oraz abonamenty producentów aut są usługami płatnymi. Dostęp wymaga rejestracji oraz udokumentowania prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze serwisu samcohodów. Nowe samochody produkowane na terenie Europy muszą być wyposażone w sterowniki kompatybilne ze standardami Pass-Thru. W przypadku wielu modeli samochodów możliwe jest odtworzeniem za pośrednictwem Pass Thru historii serwisowej konkretnego pojazdu.
Do czego używa się Pass Thru?
Tester diagnostyczny Pass Thru używany jest przede wszystkim do:
- pozyskiwania instrukcji serwisowych
- wykonywania aktualizacji sterowników
- kodowania różnych podzespołów
- zapoznania się z biuletynami serwisowymi, w których opisane są zalecane sposoby usuwania różnego rodzaju najczęstszych awarii
- dostępu do baz danych, w których określone są zalecane akcje naprawcze
- zadawania pytań do technicznej linii wsparcia producenta pojazdu
Zobacz także: Terminarz w warsztacie samochodowym
FAQ
Czy naprawiając samochód w niezależnym warsztacie tracę gwarancję producenta?
Nie, dzięki unijnemu rozporządzeniu GVO oraz przepisom takim jak BER 330/2010 i MVBER 461/2010, możesz dokonywać napraw w nieautoryzowanych serwisach bez ryzyka utraty gwarancji, pod warunkiem stosowania części zgodnych z wymaganiami producenta.
Jakie części mogę używać, aby zachować gwarancję?
Aby zachować gwarancję, nieautoryzowany warsztat powinien używać części oznaczonych jako OEM („O”), OES („Q”), „P”, „PT”, „PJ” lub „Z”. Dla gwarancji zalecane są części „O” lub „Q”.
Jakie procedury są wymagane do zachowania gwarancji przy serwisowaniu w niezależnym warsztacie?
Ważne jest, aby serwis był wykonany zgodnie ze specyfikacją producenta i aby wszystkie czynności były udokumentowane (książka serwisowa, rachunki, wydruki diagnostyczne, lista części).