Serwisowanie Samochodu: Wybór między ASO a Niezależnymi Warsztatami

Testuj

za darmo i bez zobowiązań

W artykule

Serwisowanie samochodu w ASO ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi doceniają autoryzowane stacje obsługi przede wszystkim za pewność w obszarze stosowania oryginalnych części zamiennych i przejrzyste procedury. Argumentują również, że samochód serwisowany w ASO mnie traci na wartości i łatwiej będzie w przyszłości go sprzedać. Zwolennicy niezależnych warsztatów zwracają uwagę, że ASO nie szuka nigdy sensownych oszczędności dla klienta. Przeszkadza im też duża rotacja pracowników i to, że w autoryzowanej stacji obsługi bardzo trudno o stałego zaufanego mechanika. Niezależnie od przekonań warto wiedzieć, że serwisowanie w ASO nie jest wymagane dla zachowania gwarancji producenta.

Rozporządzenie o Wyłączeniach Grupowych GVO

Unijne rozporządzenie GVO funkcjonuje od 2002 roku. Dla Polski stało się obowiązujące po przystąpieniu do Unii Europejskiej w 2004 roku. Dyrektywa pozwala właścicielom samochodów na dokonywanie naprawa w nieautoryzowanych serwisach bez ryzyka utraty gwarancji z powodu rezygnacji z usług ASO. Celem regulacji była demonopolizacja rynku napraw gwarancyjnych oraz sprzedaży części zamiennych, który zdominowali producenci aut. 

Zachowanie gwarancji a zastosowane części

Aby właściciel zachował gwarancję na samochód, nieautoryzowany warsztat powinien przestrzegać wytycznych producenta pojazdu oraz używać części z właściwym oznaczeniem. Rozporządzenie dzieli części na następujące kategorie:

Naprawa w ASO a własne części

Prawnie dopuszczone jest zachowanie gwarancji w przypadku zastosowania w czynnościach serwisowo-naprawczych w ASO części dostarczonych przez klienta. Warunkiem zachowania gwarancji jest zastosowanie części o oznaczeniu „O” lub „Q”.

Serwisowanie auta w niezależnym warsztacie a gwarancja

Zgodnie z przepisami unijnymi właściciel samochodu ma prawo wybrać, czy w czasie obowiązywania gwarancji serwisuje swoje auto w ASO czy serwisie nieautoryzowanym. Wybór niezależnego warsztatu nie może skutkować odmową honorowania w przyszłości gwarancji na pojazd. Poza wspomnianym wcześniej GVO ma to umocowanie w określonych przepisach unijnych, które obowiązują od czerwca 2010 roku. Są to:

Procedury wymagane do zachowania gwarancji

Poza wspomnianymi wcześniej obwarowaniami w zakresie zastosowanych przy serwisowaniu części spełnione muszą zostać określone wymogi. Serwis musi być wykonany ściśle według specyfikacji producenta. Wszystkie wykonane czynności powinny zostać skrupulatnie udokumentowane poprzez wpisy do książki serwisowej pojazdu, rachunki lub faktury oraz załączone do nich wydruki z komputera diagnostycznego i listy zastosowanych części. Warsztat powinien mieć możliwość wygenerowania wykazu koniecznych do przeprowadzenia czynności zgodnych z dokumentacją serwisową. Zakres podjętych czynności diagnostycznych lub naprawczych powinien być taki, jak zalecany przez producenta bądź szerszy.

Co to jest Pass Thru?

Do wykonywania przeglądów i napraw według zaleceń producenta konieczne jest stosowanie przez niezależny serwis profesjonalnego testera diagnostycznego. Dostęp do szczegółowych danych portalu producenta pojazdu zapewnia Pass Thru. Umożliwia pobranie aktualnego oprogramowania do sterowników samochodów oraz wytycznych diagnostycznych. Funkcjonowanie protokołu regulują normy ISO 22900 oraz SAE J2534. Dotyczą one kwestii dostępu oraz transferu danych. Funkcja Pass Thru oraz abonamenty producentów aut są usługami płatnymi. Dostęp wymaga rejestracji oraz udokumentowania prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze serwisu samcohodów. Nowe samochody produkowane na terenie Europy muszą być wyposażone w sterowniki kompatybilne ze standardami  Pass-Thru. W przypadku wielu modeli samochodów możliwe jest odtworzeniem za pośrednictwem Pass Thru historii serwisowej konkretnego pojazdu.

Do czego używa się Pass Thru?

Tester diagnostyczny Pass Thru używany jest przede wszystkim do:

  • pozyskiwania instrukcji serwisowych
  • wykonywania aktualizacji sterowników
  • kodowania różnych podzespołów
  • zapoznania się z biuletynami serwisowymi, w których opisane są zalecane sposoby usuwania różnego rodzaju najczęstszych awarii
  • dostępu do baz danych, w których określone są zalecane akcje naprawcze
  • zadawania pytań do technicznej linii wsparcia producenta pojazdu

FAQ

Czy naprawiając samochód w niezależnym warsztacie tracę gwarancję producenta?

Nie, dzięki unijnemu rozporządzeniu GVO oraz przepisom takim jak BER 330/2010 i MVBER 461/2010, możesz dokonywać napraw w nieautoryzowanych serwisach bez ryzyka utraty gwarancji, pod warunkiem stosowania części zgodnych z wymaganiami producenta.

Jakie części mogę używać, aby zachować gwarancję?

Aby zachować gwarancję, nieautoryzowany warsztat powinien używać części oznaczonych jako OEM („O”), OES („Q”), „P”, „PT”, „PJ” lub „Z”. Dla gwarancji zalecane są części „O” lub „Q”.

Jakie procedury są wymagane do zachowania gwarancji przy serwisowaniu w niezależnym warsztacie?

Ważne jest, aby serwis był wykonany zgodnie ze specyfikacją producenta i aby wszystkie czynności były udokumentowane (książka serwisowa, rachunki, wydruki diagnostyczne, lista części).

Jesteś gotowy, aby usprawnić swój warsztat z programem ?

Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów. Z aplikacją stworzysz wydajny, praktyczny i nowoczesny warsztat. Zarządzaj swoim biznesem w sposób zorganizowany i wydajny z poziomu jednego narzędzia.

Rozpocznij darmowy okres próbny w kilka minut. Pamiętaj, że decydując się na aplikację dla warsztatów , unikasz drogich opłat instalacyjnych i kosztowych szkoleń. Oprogramowanie testujesz za darmo i bez żadnych zobowiązań.

Testuj przez 30 dni

za darmo i bez zobowiązań

W celu rozpoczęcia okresu testowego podaj swój adres email w formularzu poniżej i kliknij przycisk „Przetestuj”. Nasz system w kilka sekund utworzy dla Ciebie konto demo i prześle na wskazany adres email wszystkie niezbędne informacje.