BDO – co to jest
Baza Danych Odpadowych (BDO) o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami stanowi zintegrowany system teleinformatyczny, który składa się z rejestru BDO oraz modułów sprawozdawczości i ewidencji. Administratorem Rejestru jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a jego bieżące prowadzenie leży po stronie marszałków poszczególnych województw. Celem uruchomienia systemu było zwiększenie kontroli nad gospodarką odpadami w kraju oraz minimalizacja nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie.
Wpisanie warsztatu do Rejestru BDO
W celu wywiązywania się z obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych warsztat musi posiadać wpis do BDO. Wpis powinien być dokonany w XII dziale rejestru BDO jako wytwórca odpadów zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów niepodlegających obowiązkowi uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego. Wniosek o wpis do Rejestru BDO zobowiązane są złożyć podmioty, które zostały wymienione w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Wymagane jest między innymi wskazanie miejsca przetwarzania odpadów, czyli lokalizacji, w której działa warsztat. W przypadku większych serwisów, które mają swoje filie, należy podać wszystkie miejsca prowadzenia działalności, która wiąże się z przetwarzaniem odpadów.
BDO logowanie
Aby zalogować się do systemu BDO, dostępnego na stronie rejestr-bdo.mos.gov.pl, należy użyć danych autentyfikacyjnych przez Login.gov.pl. Pełne funkcjonalności systemu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami („BDO logowanie”) są dostępne po powiązaniu konta KWIE z kontem w Rejestrze-BDO. Wymaga to wprowadzenia loginu, czyli 9-cyfrowego numeru rejestrowego, oraz hasła – tymczasowego lub aktualnego, zależnie od tego, czy była już dokonana pierwsza autoryzacja.
Dostęp do systemu BDO jest możliwy na dwa sposoby: dla użytkowników głównych oraz tych chcących powiązać się ze swoim podmiotem, oraz dla użytkowników podrzędnych, którzy logują się za pomocą e-maila. Użytkownik główny ma dostęp do wszystkich modułów systemu i może dodawać nowe miejsca działalności, tworzyć wpisy w ewidencji odpadów i sporządzać wnioski. Użytkownik podrzędny ma dostęp do modułu ewidencji i może wykonywać operacje związane z odpadami.
Kody odpadów
Wytwarzanym odpadom trzeba przyporządkować odpowiednie kody. Kod odpadu to numer, który składa się z sześciu cyfr. Pierwsze dwie cyfry oznaczają grupę odpadów, dwie kolejne podgrupę, a dwie ostatnie cyfry identyfikują konkretny odpad. Gwiazdka umieszczona za ostatnią cyfrą kodu oznacza odpad niebezpieczny. Katalog odpadów został ustalony w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. Zasadnicza większość odpadów, które powstają w warsztacie samochodowym, podpada pod grupy oznaczone początkowymi liczbami 12-16. Są to przykładowo:
- 12 03 01* - mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych
- 14 06 03* - inne rozpuszczalniki i mieszaniny rozpuszczalników
- 15 01 04 - opakowania z metalu
- 16 01 17 - metale żelazne
Zwolnienie z obowiązku rejestracji i ewidencji
Rozporządzenie Ministra Klimatu z 30 grudnia 2019 r. określa limity odpadów, które wiążą się ze zwolnieniem z obowiązku wpisu do rejestru BDO. Regulacja podaje katalog rodzajów i ilości opadów, które zwolnione zostały z obowiązku prowadzenia ewidencji.
BDO limity odpadów
Z punktu widzenia właściciela warsztatu samochodowego najistotniejsze jest zwolnienie w zakresie następujących kodów:
- 13 02 08* - inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe – limit do 20 kg
- 15 01 02* - opakowania z tworzyw sztucznych – limit do 500 kg
- 15 01 10* - opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone – limit do 200 kg
- 15 02 03 - sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 do – limit do 200 kg
Aktualizacja danych w BDO
Każdy przedsiębiorca zarejestrowany w BDO ma obowiązek dokonywać ewentualnych aktualizacji danych poprzez wniosek aktualizacyjny. Każda zmiana danych podlegających rejestracji wymaga aktualizacji w BDO. Może być to na przykład zmiana adresu, pod którym prowadzony jest warsztat.
Sprawozdawczość BDO
Czynności związane z obowiązkową sprawozdawczością roczną dokonuje się w formie online za pośrednictwem systemu teleinformatycznego BDO. Termin na złożenie sprawozdania mija 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. W zależności rodzaju wytwarzanych odpadów i ich generowanej w skali roku masy warsztat musi prowadzić ewidencję pełną lub ewidencję uproszczoną. Do prowadzenia ewidencji uproszczonej uprawnione są podmioty, które wytwarzają nie więcej niż 100 kg odpadów niebezpiecznych rocznie oraz wytwarzają nie więcej niż 5 ton rocznie odpadów innych niż niebezpieczne, które nie kwalifikują się jako odpady komunalne.
BDO a kary
Za niestosowanie się do przepisów dotyczących rejestracji, sprawozdawczości oraz ewidencji w ramach BDO grożą różne rodzaje surowych kar. Są to sankcje nakładane w toku postępowania przed sądami oraz nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Wyróżniamy wśród nich. Podstawowym złamaniem przepisów prawa, za które można otrzymać administracyjną karę pieniężną od WIOŚ jest prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do rejestru BDO. Kary wymierzane przez WIOŚ mogą wynosić od 5000 zł do 1 mln zł. Przez sąd podmiot może zostać ukarany za nie złożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO, niezłożenie wniosku o zmianę wpisu i o wykreślenie z rejestru. Karalne jest również złożenie wniosku, którego treść jest niezgodna ze stanem faktycznym oraz niewywiązanie się z obowiązków sprawozdawczych oraz ewidencyjnych. Sąd orzeka kary grzywny (od 100 zł do 1 mln zł) lub aresztu.
Obsługa BDO przez firmę zewnętrzną
Na rynku funkcjonują firmy, które zajmują się odpłatnym wsparciem w zakresie załatwiania formalności, które związane są z obowiązkami w ramach BDO. Oferują zróżnicowany zakres usług, które mogą polegać na samej rejestracji w rejestrze BDO, dokonaniu pojedynczych aktualizacji, jak również kompleksowym prowadzeniu wszystkich spraw – od rejestracji po okresowe obowiązki sprawozdawcze. Kompleksowy zakres usług zawiera zazwyczaj również bieżące doradztwo, śledzenie zmian prawnych i przekazywanie przedsiębiorcy informacji o nich, konsulting w obszarze możliwości minimalizacji kosztów oraz wsparcie merytoryczne przy kontroli.
Zobacz także: Terminarz w warsztacie samochodowym
FAQ
Co to jest BDO?
Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami (BDO) to system teleinformatyczny służący do kontroli gospodarki odpadami w Polsce.
Jakie kody odpadów stosować w warsztacie samochodowym?
Kody odpadów to sześciocyfrowe numery, które klasyfikują odpady. Warsztaty najczęściej używają kodów z grup 12-16, np. 12 03 01* dla niebezpiecznych olejów silnikowych.
Jakie obowiązki sprawozdawcze ma warsztat w BDO?
Warsztat musi składać roczne sprawozdania do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy, prowadząc pełną lub uproszczoną ewidencję odpadów w zależności od ilości.