Wprowadzenie tej uchwały jest niezwykle ważne w kontekście ochrony praw konsumentów i poszkodowanych w wypadkach drogowych. Ubezpieczyciele często narzucali poszkodowanym określone warsztaty, które oferowały rabaty i zniżki. W rezultacie, poszkodowani nie zawsze mogli skorzystać z usług warsztatu, który najbardziej odpowiadałby ich potrzebom i oczekiwaniom pod względem jakości napraw.
Kontekst uchwały i wnioski Rzecznika Finansowego
30 sierpnia 2022 roku Rzecznik Finansowy dr Bohdan Pretkiel złożył wniosek do Sądu Najwyższego (sygn. III CZP 142/22), z prośbą o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie dotyczącej uwzględniania rabatów i upustów w ramach odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Celem było ustalenie, czy ubezpieczyciele mają prawo narzucać poszkodowanym korzystanie z rabatów oferowanych przez sieci partnerskie.
Szczegóły uchwały Sądu Najwyższego
30 sierpnia 2022 roku Rzecznik Finansowy dr Bohdan Pretkiel złożył wniosek do Sądu Najwyższego (sygn. III CZP 142/22), z prośbą o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie dotyczącej uwzględniania rabatów i upustów w ramach odszkodowania z obowiązkowego ubezpieczenia OC. Celem było ustalenie, czy ubezpieczyciele mają prawo narzucać poszkodowanym korzystanie z rabatów oferowanych przez sieci partnerskie.
"Jeżeli poszkodowany poniósł już koszty naprawy pojazdu lub zobowiązał się do ich poniesienia, wysokość odszkodowania powinna odpowiadać tym kosztom, chyba że są one oczywiście nieuzasadnione; wysokość odszkodowania nie zależy od ulg i rabatów możliwych do uzyskania przez poszkodowanego od podmiotów współpracujących z ubezpieczycielem."
Punkt 1 uchwały
"Jeżeli poszkodowany nie poniósł jeszcze kosztów naprawy pojazdu ani nie zobowiązał się do ich poniesienia, wysokość odszkodowania powinna odpowiadać przeciętnym kosztom naprawy na lokalnym rynku, z uwzględnieniem możliwych do uzyskania ulg i rabatów, chyba że sprzeciwia się to uzasadnionemu interesowi poszkodowanego."
Punkt 2 uchwały
Znaczenie uchwały dla poszkodowanych
Uchwała Sądu Najwyższego jednoznacznie określa, że poszkodowany ma prawo do wyboru warsztatu naprawczego według własnych preferencji, bez konieczności korzystania z ofert ubezpieczycieli. Jest to istotne z punktu widzenia zasady pełnej kompensacji szkody, która zakłada, że poszkodowany powinien otrzymać odszkodowanie w wysokości odpowiadającej poniesionym stratom, ale nie wyższej.
Wpływ na rynek usług naprawczych
Decyzja Sądu Najwyższego będzie miała daleko idące konsekwencje dla rynku usług naprawczych. Warsztaty zyskają większą swobodę w oferowaniu swoich usług, a poszkodowani będą mogli dokonywać wyboru na podstawie jakości świadczonych usług, a nie narzuconych zniżek.
Podsumowanie
Nowa uchwała Sądu Najwyższego z 8 maja 2024 roku jest krokiem milowym w ochronie praw poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Poszkodowani zyskują pełną swobodę wyboru warsztatu naprawczego, co z pewnością przyczyni się do większej transparentności i zaufania na rynku ubezpieczeniowym. To znaczący krok naprzód w zapewnieniu pełnej i sprawiedliwej rekompensaty dla wszystkich poszkodowanych.