Części samochodowe, których nie możesz ponownie użyć – nowe zasady 2025

Testuj

za darmo i bez zobowiązań

W artykule

Nie wszystkie części samochodowe można ponownie wykorzystać. Choć w praktyce wielu kierowców sięga po używane podzespoły, prawo wyraźnie określa, które z nich nie mogą być montowane ponownie. Lista zakazanych elementów została opracowana przez Ministerstwo Infrastruktury i obejmuje m.in. poduszki powietrzne, napinacze pasów czy klocki hamulcowe. Zakaz wynika przede wszystkim z troski o bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz ochronę środowiska.

Czy montaż używanych części w samochodzie jest legalny?

Na rynku wtórnym bez trudu można znaleźć ogromną liczbę części pochodzących z demontażu aut. Dla wielu właścicieli pojazdów to sposób na obniżenie kosztów naprawy. Trzeba jednak pamiętać, że nie każda używana część może być ponownie zamontowana.

Warto rozróżnić kilka pojęć:

  • Części zamienne – nowe elementy, które produkują niezależni wytwórcy. Dzięki unijnemu rozporządzeniu GVO (MVBER) ich użycie nie powoduje utraty gwarancji producenta pojazdu.

  • Części regenerowane – elementy używane, które przeszły fachową naprawę i odzyskały pierwotne parametry techniczne.

  • Części zakazane – te, które z mocy prawa nie mogą być powtórnie montowane, ponieważ mogą stwarzać ryzyko dla życia, zdrowia lub środowiska.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie elementy z demontażu są nielegalne – lista dotyczy wyłącznie konkretnych podzespołów.

Wykaz części samochodowych zakazanych do ponownego montażu

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 28 września 2005 r. (Dz.U. 2005 nr 201 poz. 1666), niektóre części samochodowe uznaje się za niedopuszczalne do ponownego użycia. Chodzi głównie o te, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i ochronę środowiska.

Układ hamulcowy:

  • klocki i szczęki hamulcowe,

  • tarcze i bębny,

  • elastyczne przewody, uszczelnienia i inne elementy układu hamulcowego.

Elementy bezpieczeństwa czynnego i biernego:

  • poduszki powietrzne, napinacze i aktywatory pirotechniczne,

  • sterowniki systemów bezpieczeństwa (ABS, ESP, airbag),

  • fotele zintegrowane z poduszkami lub pasami bezpieczeństwa,

  • blokady kierownicy i immobilisery.

Elektronika i instalacje:

  • alarmy i zabezpieczenia antykradzieżowe,

  • czujniki systemów bezpieczeństwa,

  • zbiorniki i zawory instalacji LPG/CNG.

Układ paliwowy i wydechowy:

  • przewody paliwowe i uszczelnienia,

  • katalizatory i filtry cząstek stałych (DPF/FAP),

  • tłumiki oraz mocowania układu wydechowego.

Części eksploatacyjne i dodatkowe:

  • filtry jednorazowe (oleju, paliwa, powietrza),

  • pióra wycieraczek,

  • zawory EGR,

  • kondensatory zawierające PCB.

Wykaz części samochodowych zakazanych do ponownego montażu

W teorii przepisy są surowe, ale w praktyce rzadko egzekwowane. Nie zmienia to faktu, że użycie niedozwolonych elementów może skutkować poważnymi problemami.

Za złamanie przepisów grozi:

  • Grzywna do 3000 zł, nałożona przez policję lub Inspekcję Transportu Drogowego,

  • odpowiedzialność cywilna w przypadku szkody lub wypadku spowodowanego wadliwą częścią,

  • utrata gwarancji – montaż zakazanego podzespołu może skutkować odmową naprawy w ramach gwarancji producenta.

Części regenerowane - co na to prawo?

Regeneracja to proces przywracania zużytej części do pełnej sprawności technicznej. Takie elementy (np. turbosprężarki, alternatory, zaciski hamulcowe) po naprawie przechodzą testy i często otrzymują gwarancję.

Choć regenerowane podzespoły nie są objęte zakazem, przepisy wciąż nie definiują ich statusu jednoznacznie. Z tego powodu niektóre urzędy traktują je jak używane części z demontażu. Branża motoryzacyjna od lat apeluje o doprecyzowanie przepisów – tak, aby legalna regeneracja była wyraźnie odróżniona od niebezpiecznego ponownego użycia.

Czy w 2025 roku przepisy się zmienią?

To bardzo możliwe. Pod koniec 2023 roku Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wystąpiło do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o aktualizację przepisów. Organizacja zaproponowała, aby profesjonalnie zregenerowane części zostały wykreślone z listy zakazanych.

W lutym 2024 r. Ministerstwo potwierdziło rozpoczęcie analiz w tej sprawie. Jeśli nowe regulacje wejdą w życie, mogłyby ułatwić warsztatom stosowanie bezpiecznych, regenerowanych części i przyczynić się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym.

Podsumowanie

Aktualny wykaz części samochodowych, których nie można ponownie używać, obowiązuje niezmiennie od 2005 roku. Choć przepisy są przestarzałe, nadal mają moc prawną. Do momentu ewentualnej nowelizacji kierowcy i warsztaty powinni zachować ostrożność przy zakupie używanych podzespołów.

Zanim zdecydujesz się na zakup części z drugiej ręki, sprawdź, czy nie znajduje się ona na liście zakazanych. Warto też zweryfikować jej zgodność z numerem VIN, co pomoże uniknąć błędów montażowych i nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.

FAQ

Jakie części samochodowe są zakazane do ponownego użycia?
Na liście znajdują się m.in. klocki hamulcowe, poduszki powietrzne, katalizatory, przewody paliwowe, filtry i pióra wycieraczek.

Jakie kary grożą za montaż takich części?
Za ich użycie grozi grzywna do 3000 zł, a w przypadku wypadku – odpowiedzialność cywilna lub utrata odszkodowania.

Czy policja sprawdza części podczas kontroli?
Zazwyczaj nie, ale w razie poważnej kolizji biegły może ustalić, że w pojeździe znajdowała się część z listy zakazanej, co może mieć konsekwencje prawne.

Jesteś gotowy, aby usprawnić swój warsztat z programem ?

Dołącz do grona naszych zadowolonych Klientów. Z aplikacją stworzysz wydajny, praktyczny i nowoczesny warsztat. Zarządzaj swoim biznesem w sposób zorganizowany i wydajny z poziomu jednego narzędzia.

Rozpocznij darmowy okres próbny w kilka minut. Pamiętaj, że decydując się na aplikację dla warsztatów , unikasz drogich opłat instalacyjnych i kosztowych szkoleń. Oprogramowanie testujesz za darmo i bez żadnych zobowiązań.

Testuj przez 30 dni

za darmo i bez zobowiązań

W celu rozpoczęcia okresu testowego podaj swój adres email w formularzu poniżej i kliknij przycisk „Przetestuj”. Nasz system w kilka sekund utworzy dla Ciebie konto demo i prześle na wskazany adres email wszystkie niezbędne informacje.