Cena roboczogodziny w warsztacie samochodowym
Przyjmuje się, że aby ustalić koszt roboczogodziny, należy podzielić sumę wszystkich kosztów poniesionych przez warsztat w danym okresie przez sumę godzin, które w tym samym okresie zostały sprzedane. Ważne jest tu podkreślenie, że godziny sprzedane to godziny zafakturowane, nie godziny obecności mechaników w pracy. Godziny sprzedane wynikają z kosztorysów wykonawczych i końcowego rozliczenia konkretnych prac, nie ze wstępnych kosztorysów ofertowych. Stosuje się również odniesienie w postaci równowartości czasu technologicznego, który określony jest przez normy ustalone przez poszczególnych producentów samochodów.
Zgodnie z definicją zawartą w materiałach Polskiej Izby Motoryzacji koszt roboczogodziny definiuje się jako „wynik podzielenia sumy kosztów poniesionych przez warsztat w badanym okresie przez sumę godzin sprzedanym w tym samym okresie czasu. Przy czym koszty muszą dotyczyć wyłącznie warsztatu, dla którego dokonuje się obliczeń; mają dotyczyć i pochodzić z okresu podlegającego obliczeniu oraz zawierać również tę część kosztów ogólnozakładowych, które muszą zostać pokryte z przychodów warsztatu.”
Koszt roboczogodziny – strategiczny w zarządzaniu
Znajomość kosztu roboczogodziny umożliwia określenie adekwatnej stawki za prace wykonywane przez mechaników. Stawka powinna poza wynagrodzeniami oraz kosztami prowadzenia warsztatu uwzględniać również zysk. Pozwala też wyliczyć możliwe do udzielenia rabaty i zaplanować ewentualne akcje promocyjne. Znajomość ceny roboczogodziny jest również przydatna w negocjowaniu z towarzystwami ubezpieczeniowymi, które często domagają się informacji o rzeczywistym koszcie wytworzonej pracy. W kalkulacji kosztu roboczogodziny pomocne może być zastosowanie jednego z dostępnych w internecie kalkulatorów. Cena roboczogodziny to jeden z najważniejszych elementów, które trzeba wziąć pod uwagę w kosztorysowaniu napraw.
Co wpływa na koszt usług warsztatu samochodowego
Cena roboczogodziny w warsztacie samochodowym zależna jest od wielu różnych czynników. Należy do nich między innymi rodzaj warsztatu (autoryzowana stacja obsługi lub warsztat niezależny), jego wielkość i liczba zatrudnionych osób (warsztaty małe, średniej wielkości oraz duże i sieciowe), lokalizacja i wynikające z niej koszty (np. wynajmu lub dzierżawy, wynagrodzeń pracowników). W ramach lokalizacji znaczenie ma nie tylko województwo, konkretne miasto i dzielnica, ale często nawet samo położenie w obrębie danej dzielnicy. W określeniu kosztu roboczogodziny bierze się również pod uwagę specjalizacje warsztatu i obsługiwane marki. Co do zasady im trudniej dostępne usługi świadczy warsztat, z im bardziej specjalistycznych narzędzi korzysta i im bardziej luksusowymi bądź niszowymi markami pojazdów się zajmuje, tym cena roboczogodziny jest wyższa. Cena roboczogodziny w warsztacie samochodowym jest również uzależniona od klasy i wielkości pojazdu, jego wyposażenia i stopnia skomplikowania konstrukcji.
Lokalizacja, a wycena usług w warsztacie
Koszt usług oferowanych przez warsztaty samochodowe różni się z uwagi na lokalizację zakładu. Z najwyższymi cenami klienci muszą liczyć się przede wszystkim na terenie województwa mazowieckiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego oraz łódzkiego. Niższe ceny spotkać można między innymi na ścianie wschodniej i Podkarpaciu, nie jest to jednak żelazna reguła. Statystycznie droższe są usługi mechaników w dużych miastach niż w mniejszych miejscowościach. Przeglądając cenniki warsztatów można szybko przekonać się, że różnice cen są znaczące. Przykładowo, koszt robocizny w zakresie wymiany paska rozrządu w konkretnym modelu auta waha się od 200 do ponad 1000 zł. Aby porównać ceny i znaleźć warsztat, któremu warto powierzyć swoje auto, można wykorzystać ranking warsztatów w Polsce. Pozwala to na skonfrontowanie oferowanych cen z jakością usług, o której świadczą opinie przedstawiane przez klientów.
Przewaga cenowa a przewaga jakości
Ustalając cennik usług warsztatu samochodowego należy wziąć pod uwagę, z jakich alternatywnych ofert mogą skorzystać klienci. Ustalenie cen na wyższym pułapie sprawdza się przede wszystkim wtedy, kiedy warsztat oferuje trudniej dostępne usługi, a w najbliższej okolicy nie ma zakładów, które stanowiłyby dla niego konkurencję. W przypadku, gdy warsztat działa w rejonie dobrze nasyconym usługami i wykonuje przede wszystkim szybkie proste naprawy eksploatacyjne (np. serwis olejowy, serwis układu hamulcowego, obsługa klimatyzacji), dla klientów cena będzie najprawdopodobniej najważniejszym kryterium wyboru. Z inną sytuacją mamy do czynienia, kiedy oferujemy usługi rzadsze lub bardziej skomplikowane (np. naprawa automatycznych skrzyń biegów). W budowaniu strategii cenowej, należy również odpowiedzieć na pytanie, na ile renoma konkretnego warsztatu jest ważnym elementem świadczonych usług, który skutecznie przyciąga klientów do skorzystania z nich.
Ustalenie właściwej wyceny usług warsztatu samochodowego jest kluczowe z punktu widzenia jego rentowności. Ustalenie adekwatnej do słabych i mocnych punktów danego biznesu polityki cenowej to jeden z kluczowych elementów funkcjonowania warsztatu. Cena w istotny sposób wpływa też na odbiór marki, w dużej mierze przekładając się na wyniki sprzedaży. Warto podchodzić do wyceny usług w sposób przemyślany, ale również elastyczny. Pojawienie się konkurencji może być przesłanką do zmiany cennika poprzez obniżenie cen, aby warsztat był bardziej konkurencyjny. Nie jest to jednak jedyne możliwe rozwiązanie: w przypadku mocnej pozycji na rynku i wysokiej renomy stabilne ceny na wyższym poziomie mogą skutecznie podkreślać wartość świadczonych usług.
W tym wpisie przeanalizowaliśmy ceny warsztatów w całej polsce przeczytaj koniecznie!