Ochrona warsztatu samochodowego powinna obejmować przede wszystkim ubezpieczenie na wypadek:
- kradzieży samochodów, maszyn i urządzeń specjalistycznych
- zniszczenia mienia na skutek zdarzeń losowych
- szkód, do których może dojść w czasie jazdy próbnej pojazdem klienta
- szkód, które powstały w czasie wykonywania naprawy oraz takich, które powstały po naprawie w jej konsekwencji
- wypadków przy pracy, które mogą dotknąć pracowników
- wypadków klientów (np. w wyniku poślizgnięcia się na posadzce podczas wizyty w warsztacie)
- przestoju w pracy wynikającego ze zdarzeń losowych i skutkującego utratą przewidzianego zysku
Ubezpieczenie mienia
Ubezpieczenie mienia to rodzaj ubezpieczenia majątkowego. Może dotyczyć szkód powstałych w wyniku zdarzeń o charakterze losowym oraz kradzieży. Zakres ubezpieczenia jest zależny od wybranej polisy oraz rozszerzeń do niej. Standardowa ochrona dotyczy kradzieży w wyniku włamania oraz szkód powstałych wskutek działania powodzi, pożaru, wiatru, deszczu, gradu, uderzenia pojazdu, eksplozji. Przykładowe klauzule dodatkowe, które mogą rozszerzyć zakres ubezpieczenia dotyczą: skutków przepięć, dewastacji, wandalizmu, strajków i zamieszek, aktów terroryzmu, katastrofy budowlanej. Ze szczegółową listą rozszerzeń, które możliwe są do wykupienia, można zapoznać się indywidualnie u poszczególnych ubezpieczycieli.
W ramach ochrony mienia ubezpieczyć można między innymi:
- mury i ściany budynków
- pomieszczenia służące do prowadzenia działalności gospodarczej
- wyposażenie otoczenia budynku (np. oświetlenie zewnętrzne, ogrodzenie, instalacje reklamowe)
- maszyny, narzędzia, urządzenia techniczne
- części zapasowe do maszyn oraz urządzeń
- surowce, półprodukty
- nakłady adaptacyjne (np. koszt montażu instalacji alarmowej)
- przedmioty osób trzecich (np. samochody oczekujące na naprawę lub będące w trakcie naprawy)
- przedmioty, które należą do pracowników (np. odzież)
- gotówkę, weksle, czeki
Ubezpieczenie OC
OC dla osób prowadzących prowadzących działalność gospodarczą można wykupić niezależnie od formy prawnej, w ramach której zarejestrowana jest firma. OC przedsiębiorcy przenosi na ubezpieczyciela odpowiedzialność finansową za szkody osobowe oraz rzeczowe, których doznały osoby trzecie, a które wynikają z działalności firmy, która wykupiła ubezpieczenie. Ubezpieczyciel odpowiada za szkody do wysokości sumy gwarancyjnej, jaka określona została w umowie ubezpieczeniowej. OC dla właścicieli warsztatów samochodowych nie jest obowiązkowe, ale nieposiadanie go wiąże się z dużym ryzykiem ewentualnych strat.
W ramach ubezpieczenia OC można wykupić między innymi OC za szkody:
- wynikające z rażącego niedbalstwa
- podczas prac ładunkowych i rozładunku
- doznane przez pracowników podczas wykonywania pracy (np. w wyniku wypadku)
- powstałe wskutek działań podwykonawców w ramach wykonywania powierzonych prac
- w nieruchomościach
- w ruchomościach stanowiących przedmiot naprawy
- w ruchomościach pozostających pod dozorem, pieczą lub kontrolą
- wynikające z awarii, nieprawidłowego działania lub nieprawidłowej eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych i centralnego ogrzewania
- OC za produkt (odpowiedzialność cywilna za szkody osób trzecich, które powstały w wyniku wprowadzenia na rynek wadliwego produktu)
Co to jest suma gwarancyjna
Suma gwarancyjna to próg, który określa maksymalną kwotę, jaką ubezpieczający wypłaci na wypadek wystąpienia szkody, którą obejmuje polisa. Stanowi górną granicę odpowiedzialności towarzystwa ubezpieczeniowego w zakresie konkretnej polisy. Wypłacone odszkodowanie nie może być wyższe niż podana w umowie suma gwarancyjna. Poza nią warto zwrócić uwagę na limity przyporządkowane do poszczególnych klauzuli.
Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego – EEI (z ang. electronic equipment insurance)
Ubezpieczenie EEI obejmuje wskazany sprzęt elektroniczny. Dotyczy sprzętu zainstalowanego w miejscu pracy oraz użytkowanego poza miejscem pracy w ramach wykonywania obowiązków służbowych. W zakres ochrony EEI wchodzą szkody, który wynikły z niewłaściwej obsługi i niezgodnego z wymogami używania urządzeń oraz ich umyślnego zniszczenia przez osoby trzecie. Tego typu ubezpieczeniem można objąć między innymi laptopy do diagnostyki komputerowej pojazdów.
Ubezpieczenie zysku- BI (z ang.Business Interruption)
Ubezpieczenie BI związane jest z utratą korzyści finansowych, jakie ubezpieczony mógłby osiągnąć, gdyby nie nastąpiła szkoda. Chroni zysk brutto, który zostałby wypracowany, gdyby działalność nie została zakłócona albo przerwana w wyniku niepożądanego zdarzenia. Typowa polisa majątkowa nie stanowi zabezpieczenia przez sytuacją, kiedy generowanie zysku staje się niemożliwe, co stanowi realne zagrożenie dla rentowności i wypłacalności firmy. W przypadku korzystania z ubezpieczenia zysku można wykupić dodatkowe rozszerzenia. Mogą one dotyczyć między innymi zabezpieczenia na wypadek utraty zysku w wyniku wystąpienia szkody o charakterze majątkowym u kontrahentów oraz na skutek szkód w działaniu infrastruktury przemysłowej.
Dodatkowe ubezpieczenia dla pracowników
Dodatkowe ubezpieczenia dla załogi mogą stanowić ważny czynnik motywacyjny. Oferowanie pracownikom profitów poprawia ponadto wizerunek firmy jako pracodawcy. Popularne jest zawieranie umowy grupowego ubezpieczenia na życie. Zakres udzielonej ochrony jest zróżnicowany i w standardzie obejmuje przede wszystkim wydarzenia takie jak śmierć, poważne zachorowanie, pobyt w szpitalu. Jako atrakcyjny benefit postrzegane są również ubezpieczenia medyczne, umożliwiające korzystanie w ramach konkretnego pakietu z opieki medycznej w danej sieci placówek leczniczych.
Podsumowanie
Każdy właściciel warsztatu samochodowego powinien z uwagą analizować potencjalne zagrożenia związane z prowadzeniem działalności i chronić się przed nimi, decydując się na zakup adekwatnych ubezpieczeń. Jest to kluczowy aspekt zarządzania ryzykiem, który pozwala zabezpieczyć się przed nieoczekiwanymi stratami finansowymi. Kluczowe znaczenie ma staranne zbadanie dostępnych ofert i wybranie ochrony ubezpieczeniowej, która najlepiej odpowiada charakterystyce i wymaganiom konkretnego warsztatu.
Zobacz także: Jaką podłogę wybrać do warsztatu – porównanie dostępnych opcji.
FAQ
Dlaczego warsztat samochodowy powinien być ubezpieczony?
Ubezpieczenie warsztatu samochodowego jest kluczowe dla zabezpieczenia biznesu przed negatywnymi skutkami różnych sytuacji losowych, takich jak kradzież sprzętu, uszkodzenie mienia, wypadki przy pracy, czy przestój w pracy.
Czy ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla właścicieli warsztatów samochodowych?
Ubezpieczenie OC nie jest obowiązkowe, ale jest bardzo zalecane, ponieważ przenosi na ubezpieczyciela odpowiedzialność finansową za szkody wyrządzone osobom trzecim.
Co to jest suma gwarancyjna w ubezpieczeniu?
Suma gwarancyjna to maksymalna kwota, jaką ubezpieczyciel wypłaci na wypadek wystąpienia szkody. Jest to górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela w ramach konkretnej polisy.